Kruispunt

Informatie

Titel:
Kruispunt
Schooltype:
VMBO, HAVO/VWO
Groep/klas:
1 t/m 6
Kosten:
Geen
Duur:
Een sessie duurt ongeveer anderhalf uur
Materiaal:
Decor
Lesvorm:
klassikaal, discussie, gastdocent
Gemeente:
Met uitzondering van scholen in gemeente Amsterdam
Links:
Waardering:

meer informatie
schrijf review

In een debatopstelling gaan leerlingen, te midden van verkeersborden, fietspaden en verkeerslichten, de discussie met elkaar aan over stellingen over verkeer en verkeersveiligheid. Door leerlingen met elkaar te laten debatteren, denken ze na over hun eigen rol in het verkeer. Daarnaast oefenen de leerlingen op deze manier debatvaardigheden.

 

IMG_0199

 

Debat met stellingen
Onder leiding van een debatleider van TeamAlert gaan de leerlingen anderhalf uur lang aan de slag. Tijdens vier debatrondes komen stellingen langs zoals ‘Als ik zelf goed oplet heb ik geen fietsverlichting nodig!’ of ‘Ik stap niet in bij een aangeschoten bestuurder!’
De stellingen worden ingeleid door een introductiefilm en eindigt met feiten over het onderwerp waarover is gediscussieerd. Aan het begin van een stelling geven de leerlingen aan of ze het eens of oneens zijn met de stelling. Hun mening kunnen ze geven door middel van een kaart die ze omhoog houden. Aan het einde van het debat wordt een winnaar aangewezen door de jury. Hij/zij is de beste debater en krijgt hiervoor een prijs.

 

Een debatronde duurt anderhalf uur waaraan drie à vier klassen (80 tot 100 leerlingen) kunnen deelnemen. Op een dag zijn drie debatronden in te plannen. De school stelt een aula of gymzaal hiervoor ter beschikking.

Reviews

Algemene waardering:

Ik ben tevreden over het (les)materiaal:

Dit product draagt bij aan veilig gedrag:

Dit product is geschikt voor de doelgroep:

Dit product is didactisch verantwoord:

Dit product kan ik aanbevelen bij andere scholen:

Ik ben tevreden over de begeleiding en organisatie:

Naam school of instelling

Haarlemmermeer Lyceum, Haarlemmermeer, Januari 2017

Tips en tops

Begeleiders van het project zij. top en enthousiast. Leerlingen worden bewust van verkeerd onveilige situaties en kunnen hun eigen mening geven